Canberra - Reisverslag uit Fairy Meadow, Australië van Jolanda - WaarBenJij.nu Canberra - Reisverslag uit Fairy Meadow, Australië van Jolanda - WaarBenJij.nu

Canberra

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

25 Oktober 2018 | Australië, Fairy Meadow

Canberra, uit te spreken als Kenbra (dat u het maar weet...), betekent “ontmoetingsplaats”. Het is een ontworpen hoofdstad omdat Sydney en Melbourne er niet uitkwamen wie van de 2 het moest worden. Dus als 2 honden vechten om een been enz. Het is een aparte stad waar we het parlementshuis hebben bekeken, heel interessant! En vervolgens op naar het nationaal museum van Australië. Dat maakte toch wel een enorme indruk. Enorm dubbel. Enerzijds heel bijzonder dat kolonisten dit woeste land in een paar eeuwen tijd zo hebben weten te cultiveren. Anderzijds wat ze daarmee ook het land en zijn oorspronkelijke bewoners hebben aangedaan. Dit laatste heeft bij mij de meeste indruk achter gelaten. Ik moest er bijna van huilen, zo verdrietig. Hun land, cultuur en zelfs duizenden kinderen werden afgepakt! Om ze op te voeden als “witte” mensen. Er zijn nu hele programma’s om ouders en kinderen weer te herenigen. Dat lukt soms wel maar vaak ook niet. Wat mensen elkaar toch aan kunnen doen....
Nu zijn we via Wollongong door gereisd naar Fairy Meadow. We staan op een camping bijna aan het strand. De branding in Australie is echt niet te evenaren. Het blijft fascinerend mooi!
De reis was vrij kort maar ging over de berg Murry via de Macquary Pass. Dat is echt wel een redelijk angstige belevenis. Stijl naar beneden met bochten die zelfs geen haarspeld meer genoemd kunnen worden en meteen naast de weg enorme afgronden. Ik was blij dat ik niet reed. Wat wel weer fijn was was dat het kerkhof beperkt bleef. Naar Canberra toe hebben we tientallen aangereden dode kangaroes en wombats zien liggen. Dat werd echt wel triest om te zien.

  • 25 Oktober 2018 - 07:44

    Ryanne:

    Mooi weer om te lezen. Tsja, dat stukje geschiedenis is niet iets om trots op te zijn denk ik. Al met al denk ik dat de Aboriginals het, ook zonder dat ingrijpen, zwaar te verduren zouden hebben. Er zit zo’n enorm gat tussen hun cultuur en die van de blanken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Fairy Meadow

Australie en Nieuw Zeeland

Vertrek 2 oktober naar Perth

Recente Reisverslagen:

27 November 2018

De laatste dagen...

24 November 2018

Coromandel

22 November 2018

Forgotten World Highway

20 November 2018

Kia ora

17 November 2018

Noordereiland
Jolanda

Actief sinds 24 Sept. 2018
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 8967

Voorgaande reizen:

23 September 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

24 September 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

24 September 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

24 September 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

02 Oktober 2018 - 29 November 2018

Australie en Nieuw Zeeland

Landen bezocht: